eHerkenning: nieuwe manier van inloggen voor organisaties

Geplaatst op 21 maart 2019

eHerkenning

eHerkenning is een soort DigiD voor bedrijven. Met eHerkenning kun je als organisatie veilig inloggen bij verschillende overheidsinstanties. Denk aan de belastingdienst, UWV, KvK en gemeenten. De rijksoverheid stelt het gebruik van eHerkenning verplicht voor overheidsorganisaties. Maar er zijn ook steeds meer private organisaties die overgaan op inloggen via eHerkenning, bijvoorbeeld pensioenfondsen en verzekeraars.

Log je dus namens jouw organisatie wel eens in bij dit soort dienstverleners, dan zul je eHerkenning aan moeten gaan vragen. Dit kan bij één van de zes erkende leveranciers. In deze lijst vind je een actueel overzicht van dienstverleners die aangesloten zijn op eHerkenning met daarbij het vereiste betrouwbaarheidsniveau. Elke dienstverlener bepaalt namelijk zelf de hoogte van het benodigde betrouwbaarheidsniveau.

Logt MATT namens jouw organisatie in bij een dienstverlener die aangesloten is op eHerkenning? Dan zal dit in de toekomst alleen nog kunnen via een ketenmachtiging. Indien dit voor jouw organisatie geldt, dan zal MATT in de komende periode contact met je opnemen. Bij een ketenmachtiging heeft jouw organisatie niet per se zelf eHerkenning nodig. Dit is alleen nodig als je zelf ook inlogt bij de betreffende dienstverlener (of andere dienstverleners die aangesloten zijn op eHerkenning).

Kijk voor meer informatie op www.eherkenning.nl.