Update nieuwe ontwikkelingen in @MATT

Vanavond gaat er weer een nieuwe release live, en we willen je graag op de hoogte brengen van de belangrijkste wijzigingen en updates die deze release met zich meebrengt. Hieronder vind je de belangrijkste punten die voor jou relevant zijn:

1. MATT-APP Ondersteuning Verouderde Apparaten

Om de beveiliging en het goed functioneren van de @MATT-app te blijven waarborgen, hebben we helaas moeten besluiten om de ondersteuning voor verouderde Android- en Apple-toestellen gelijk te trekken met het updatebeleid van Apple en Google. Vanaf 1 december 2024 zal de @MATT-app niet langer beschikbaar zijn op toestellen die draaien op oudere versies van hun besturingssystemen.

Waarom deze verandering?
Het is voor ons simpelweg ondoenlijk geworden om de veiligheid en prestaties van onze app te blijven garanderen op toestellen met verouderde software. De technologische ontwikkelingen gaan snel, en zowel Google Play Store als Apple Store hanteren strikte eisen voor app-beveiliging en prestaties. Door ons aan te sluiten bij hun versiebeheer (‘end of life’) en alleen de nieuwste ondersteunde versies te ondersteunen, kunnen wij ervoor zorgen dat jouw gegevens veilig blijven en dat de app optimaal blijft functioneren.

De nieuwste versies die door deze stores worden ondersteund zijn:

  • iOS 15 en hoger
  • iPadOS 15 en hoger
  • Android 12 en hoger

Wat betekent dit voor jou?
Als je gebruikmaakt van een toestel met een oudere versie, raden we je aan om zo snel mogelijk te upgraden naar een nieuwere versie om de @MATT-app te blijven gebruiken. Het waarborgen van de beveiliging en prestaties van de app is een van onze hoogste prioriteiten, en we hopen op jouw begrip voor deze noodzakelijke beslissing.

Wil je meer weten en up-to-date blijven over de ondersteunde versies? Raadpleeg dan de onderstaande links:

2. Toegangsbeveiliging @MATT – Wachtwoordbeleid

Zoals je wellicht al uit eerdere nieuwsbrieven hebt vernomen, hechten wij veel belang aan de veiligheid van de gegevens van jouw organisatie binnen ons systeem. Een belangrijk onderdeel hiervan is ons wachtwoordbeleid.

Vanaf de release van vanavond is het bij het aanmaken of wijzigen van een wachtwoord voor @MATT niet langer toegestaan om persoonlijke gegevens te gebruiken in je wachtwoord. Dit omvat jouw:

  • Voornaam
  • Achternaam
  • Meisjesnaam
  • Straatnaam
  • Plaatsnaam
  • Geboorteplaats
  • Gebruikersnaam @MATT

Waarom is dit belangrijk?
Het gebruik van persoonlijke gegevens in een wachtwoord kan het risico vergroten dat kwaadwillenden eenvoudig toegang krijgen tot jouw account en de gegevens van je organisatie. Door een wachtwoord te gebruiken dat moeilijk te raden is, zorg je voor een extra beveiligingslaag en verklein je de kans dat gevoelige gegevens in verkeerde handen vallen. Jouw gegevens en die van je organisatie zijn van onschatbare waarde, en we nemen alle mogelijke stappen om ervoor te zorgen dat ze veilig blijven.

3. Managementmenu – Actielijst – Actietype ‘Declaratie uren’

Er is een wijziging doorgevoerd in de manier waarop declaraties van extra uren worden weergegeven. Wanneer een medewerker bij het indienen van een declaratie de kostenplaats al heeft ingevuld, wordt dit nu zichtbaar gemaakt met een nieuw icoontje:

Hoewel de functionaliteit verder niet is veranderd, kun je – zoals voorheen – door op deze icoontjes te klikken, nadat het actietype ‘Declaratie uren’ is geopend in de Actielijst, nog steeds de ingevoerde gegevens aanpassen of aanvullen. Dit omvat onder andere de afwijkende kostenplaats, afwijkende schaal, afwijkende anciënniteit en afwijkend uurloon. Wanneer één van deze gegevens is ingevuld, verschijnt ook het bovenstaand weergegeven icoontje met een groen vinkje. Hieraan kun je dus zien dat er aanvullende gegevens bij de declaratie zijn ingevoerd.

Wanneer géén extra gegevens bij de declaratie zijn ingevuld, verschijnt het nieuwe icoontje zonder het groene vinkje:

Daarnaast blijft het verplicht om, indien een afwijkende schaal wordt ingevuld, ook een afwijkende anciënniteit op te geven. Dit veld was voorheen optioneel, maar is nu verplicht als je met afwijkende schalen werkt.

4. Managementmenu – Mutaties meeruren

Dezelfde nieuwe icoontjes en functionaliteiten die gelden voor het declareren van extra uren, zijn nu ook beschikbaar in het scherm voor het muteren van meeruren.

5. Managementmenu – Actielijst – Actietype ‘Declaraties overige’

De lay-out van het declaratiescherm voor overige declaraties is vernieuwd en gebruiksvriendelijker gemaakt. Vanaf nu moet het veld ‘kostenplaats’ verplicht worden ingevuld, wat fouten vermindert en de efficiëntie verhoogt.

Ook kun je voortaan op facturen in- en uitzoomen om declaraties beter te behandelen.

6. CRM – Verkoop- Verkoopfacturen

Vanaf nu kun je op detailniveau kostenplaatsen, kostendragers en projecten invoeren per factuurregel. Voorheen was dit alleen mogelijk op factuurniveau. Ook kortingen kunnen nu alleen per regel worden toegepast. De lay-out van dit scherm is bovendien visueel verbeterd.

7. Managementmenu – Actielijst – Actietype ‘Declaratie Reiskosten’

Goedkeurders moeten vanaf nu bij het afkeuren van reiskostendeclaraties verplicht een reden opgeven.

8. Vrijwilligers – Declaraties – Kilometerdeclaraties

Het declaratiescherm voor vrijwilligers is volledig vernieuwd en gebruiksvriendelijker gemaakt. Het scherm is nu identiek aan het reiskostendeclaratiescherm zoals medewerkers dit al zagen in MATT. Dit betekent dat vrijwilligers in het nieuwe menu ‘Kilometerdeclaratie’ vanaf de release van vanavond ook in één keer meerdere reiskostendeclaraties kunnen aanmaken, door meerdere reisdatums te selecteren in de kalender.

Daarnaast is er de optie om met één klik je thuisadres vanuit @MATT te kopiëren naar de velden ‘Van’ en ‘Naar’ in het declaratieformulier, met de mogelijkheid om recent ingevoerde adressen direct te selecteren. Deze aanpassingen maken het indienen van declaraties sneller en efficiënter.

Heb je nog vragen?

We hopen dat deze updates jouw werkproces verder zullen verbeteren. Als je vragen hebt over deze wijzigingen, neem dan gerust contact op met onze supportafdeling via .